Pressemeddelelse | MCH

Luk vinduet Større skriftstørrelse Udskriv siden Dato: 15-08-2008

Klik på billedet for at få en større og bedre udgave
Prisbelønnet dansk cykelpumpe som internationalt espresso-hit

Varmt vand, lidt kaffe, et tryk med cykelpumpen og espressoen er klar på mindre end to minutter – så enkel er opskriften bag den innovative espressomaskine Handpresso Wild, der fredag vandt Formland Design Award – Autumn 2008. Cykelpumpen er på vej til at blive det nye designhit inden for kaffebrygning. Siden produktet blev lanceret i foråret på de internationale designmesser i bl.a. Milano og Paris, har der været stor interesse fra udlandet. Allerede nu er den introduceret i 13 lande – heriblandt kaffe-nationen Italien, Tyskland, Frankrig og USA – og flere er på vej.

- Med Handpresso Wild har vi skabt et helt nyt marked for espresso. Produktet henvender sig især til folk, der opholder sig i naturen og nyder friluftslivet. Det er derfor ikke en konkurrent, men et supplement til de store, fuldautomatiske espressomaskiner – og den kommer på et tidspunkt, hvor vi kan mærke, at interessen for espresso er stigende, især i Danmark, siger designer Henrik Nielsen fra Nielsen Innovation.

Espresso til alle
På designmessen Formland Autumn 2008, der finder sted frem til mandag i MCH Messecenter Herning, bliver Handpresso Wild lanceret på det danske marked. Det skabte derfor glæde hos forhandleren Scandinavian CoffeeSystem ApS, da espressomaskinen på åbningsdagen vandt messens designpris og et markedsføringsbidrag på DKK 100.000.

- Vi har fundet et produkt, som ingen andre har lavet før, men som henvender sig til alle – campister, livsnydere og folk på farten. Vi er meget stolte over sammen med Nielsen Innovation at vinde Formland Design Award, som er en stor anerkendelse fra branchen, udtaler salgsansvarlig Adam Hauch fra Scandinavian CoffeeSystem ApS, der forhandler Handpresso Wild i Danmark.

Cykelpumpe contra store maskiner
Handpresso Wild er udviklet hos Nielsen Innovation i Frankrig, og da den første gang så dagens lys, var kaffebrygningen baseret på en elektrisk løsning. Under designprocessen fandt man ud af, at en cykelpumpe kunne skabe det samme tryk på 16 bar:

- Vi valgte at gå helt nye veje med vores Handpresso. Der findes allerede masser af virksomheder, som producerer store, flotte espresso-maskiner. Vi gik derfor i stik modsat retning og fik idéen med cykelpumpen som kaffe-brygger. Det tog os 18 måneder at udvikle den fra start til slut. Bryggeparametrene er de samme som ved en stor maskine, og vi har lagt vægt på, at smagen skal være perfekt, fortæller Henrik Nielsen.

Billedtekst:
13 lande kan allerede drikke espresso lavet på cykelpumpe – og snart følger flere markeder efter over det meste af verden. Her er designer Henrik Nielsen i færd med at brygge en kop espresso. Handpresso Wild er vinder af Formland Design Award – Autumn 2008.

Yderligere oplysninger:
Projektleder Lars Jespersen, MCH Messecenter Herning Kongrescenter, tlf. 9926 9926 eller lje@mch.dk. Læs mere på www.formland.com.

Om Handpresso Wild: Designer Henrik Nielsen, Nielsen Innovation, tlf. +33 607 513 027 eller salgsansvarlig Adam Hauch, Scandinavian CoffeeSystem ApS, tlf. +45 60 32 66 55.

Pressemeddelelse | MCH